Banken · Industrie

ABN gaat beleggingsproposities internationaal harmoniseren

Alen Zeljkovic, ABN Amro

ABN Amro MeesPierson gaat de beleggingsproposities die zij in de verschillende landen aanbiedt zoveel mogelijk harmoniseren. Hoe dit er precies uit gaat zien, wordt eind dit jaar duidelijk.

Sinds begin dit jaar heeft ABN Amro MeesPierson de internationale private bank organisatorisch samengevoegd met de Nederlandse private bank. Als gevolg hiervan is er voortaan ook nog maar één afdeling products & solutions, onder leiding van Alen Zeljkovic (foto), voorheen hoofd products & solutions international. 

Zaken die de private bank in meerdere landen doet, zoals het bepalen van de asset allocatie, het samenstellen van de modelportefeuilles en de fondsselectie, gebeuren voortaan binnen één team. ‘Dat is efficiënter en daardoor ook beter voor onze klanten’, zegt Zeljkovic in gesprek met Investment Officer. Dit wil volgens hem niet zeggen dat voortaan alles in Nederland gebeurt. ‘We doen dit in teams met mensen uit de verschillende landen.'

In de afzonderlijke landen zelf wordt alleen nog de vertaalslag naar de lokale situatie gemaakt. Daarnaast worden daar de zaken gedaan die erg landenspecifiek zijn. 

Harmoniseren

Richard de Groot, voormalig hoofd vermogensbeheer, is wereldwijd hoofd van het investment centre geworden, verantwoordelijk voor de asset allocatie en de portefeuillesamenstelling van de portefeuilles die in meerdere landen worden gevoerd. Onder zijn leiding wordt er momenteel gewerkt aan de harmonisatie van het aanbod in de verschillende landen. 

Een eerste stap in dit proces is dat door het Duitse private equity fondsselectie-team geselecteerde private equity beleggingen ook beschikbaar zullen komen voor adviesklanten in andere landen. Een ander voorbeeld van een dienst die naar Nederland zal komen maar zal worden aangeboden in alle landen waar de bank actief is, is advies in kunst voor wealth management-klanten. Deze service wortdt nu al geboden in Frankrijk. 

Ook kijkt de bank of de door Dirk-Jan Schuiten in Duitsland gelanceerde digitale vermogensbeheerder Prospery naar onze Noorderburen wordt gehaald. Het gaat dan onder meer om de vraag in welke vorm en onder welke naam dit zal gebeuren. ‘Prospery is een nieuwe naam, terwijl wij hier met ABN Amro een sterke merknaam hebben.’ Dat Prospery ook daadwerkelijk naar Nederland komt staat volgens Zeljkovic echter nog niet vast. Aan het eind van het jaar, wil hij zijn ‘target offering’ klaar hebben.

Advies- en beheerportefeuilles

Het nieuwe internationale investment centre bepaalt niet alleen de portefeuillesamenstelling voor meerdere landen, maar ook advies én beheer vallen onder de nieuwe devisie. De verwachting is dat hierdoor de voor advies en beheer gebruikte modelportefeuilles meer op elkaar gaan lijken.

De fondsselectie voor adviesportefeuilles gebeurt vanaf nu onder leiding van Stephane Corsaletti, tevens topman van ABN Amro Investment Solutions, het voormalige Neuflize OBC Investissement, de asset manager, die onder meer de fund of mandates van de bank beheert. 

Behalve de asset manager hangt onder het fund centre ook AA Advisors, het organisatieonderdeel dat advies geeft over de samenstelling van de modelportefeuilles. 

‘De lijst met fondsen zal een bredere selectie kennen voor adviesportefeuilles dan voor beheer’, zegt Zeljkovic. ‘Inherent aan advies is immers dat klanten zelf meer te kiezen hebben. Maar de advies- en de beheerlijst zullen in één lijst samenkomen.’ 

Duurzaamheid

Duidelijk is in ieder geval dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. ABN Amro heeft al wel een duurzame fondsenportefeuille en daarnaast kan er direct in duurzame aandelen en obligaties belegd worden, maar een duurzame inkomstenportefeuille is er nog niet.

Ook de multi-managerportefeuille gevuld met de mandaatfondsen van de bank is nog niet duurzaam. Een aantal bestaande modelportefeuilles zal als gevolg hiervan zelf duurzamer moeten worden of er moet een nieuwe duurzame evenknie naast gezet worden. ‘We zullen klanten niet dwingen duurzaam te gaan beleggen, dus in eerste instantie wordt ons aanbod dus waarschijnlijk wat groter.’

Of als gevolg van eventueel te behalen schaalvoordelen ook de kosten voor klanten omlaag gaan, kan Zeljkovic nog niet zeggen. ‘Wij monitoren onze pricing voortdurend en zullen dat blijven doen.’