Dit artikel wordt u aangeboden door SKAGEN Funds.

SKAGEN: ESG in opkomende markten

SKAGEN: ESG in opkomende markten

SKAGEN: ESG in opkomende markten

In overeenstemming met de beleggingsfilosofie en de langetermijnvisie van SKAGEN Kon-Tiki maakten ESG-overwegingen een belangrijk deel uit van ons fundamentele onderzoeksproces bij het uitkiezen van bedrijven in opkomende landen, lang voordat ESG een modewoord werd.

Door vooraf een goed inzicht te krijgen in de belangrijkste ESG-kwesties van een bedrijf, , kunnen we niet alleen beter begrijpen hoe duurzaam een bedrijfsmodel is, maar ook wat de belangrijkste risicofactoren zijn.

Dit is van essentieel belang voor ons als minderheidsinvesteerders omdat het ons in staat stelt weloverwogen beslissingen te nemen over de waarde van een bedrijf.

Een goed voorbeeld hiervan is het risico van disruptie, dat misschien het best wordt geïllustreerd door de auto-industrie, die aan het begin staat van de overgang naar een duurzamere toekomst. In 2020 leek lles wat met elektrische voertuigen (EV) te maken had een boost te hebben gekregen op de aandelenmarkt. Hoewel we Kon-Tiki’s beleggingen in de autosector in de loop van de jaren aanzienlijk verminderd hebben, hebben we meer ingezet op elektrificatie als thema via onze beleggingen in kopermijnen (koper is essentieel voor elektrificatie) en producenten van EV-batterijen.

ESG: een bron van nieuwe ideeën

ESG als intergraal gedeelte in ons onderzoek, is een uitstekende manier is om nieuwe ideeën te genereren. Voorbeelden hiervan zijn portfoliobedrijven Atlantic Sapphire, dat zich toelegt op de duurzame productie van eiwittenvia zalmkwekerijen die zich op het land bevinden, en Orbia, een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van precisie drup irrigatiesystemen, met focus op waterretentie.

De geïntegreerde onderzoeksbenadering van ESG helpt ons ook om de kwaliteit van het management en hun strategische positionering te beoordelen. Afhankelijk van de sector, kan het ons bijvoorbeeld een beter inzicht verschaffen in marketing en merk, klantperceptie, productveiligheid, cultuur, het aantrekken en behouden van werknemers, , enz. In het algemeen zijn wij van mening dat een ESG-focus ons helpt om beter geïnformeerd te zijn vooraleer we beleggingsbeslissingen nemen, en dat deze benadering en extra informatie, ons een betere bescherming biedt tegen onzekerheden.

EM versus DM

Vanuit een ESG-perspectief is er een aantal belangrijke verschillen tussen beleggen in opkomende markten (EM) en in ontwikkelde markten (DM). In meer ontwikkelde markten hebben bedrijven vaker institutionele eigenaars en zijn de gedragscodes voor bestuurders beter uitgewerkt, wat hen sterker maakt bij het aanpakken  van ‘agency risks’. In opkomende markten hebben we vaak te maken met dominante aandeelhouders (vaak oprichters of staatsbedrijven), wat betekent dat er vaak een een grote kloof ligt tussen de belangen van minderheidsbeleggers zoals wij, en die van meerderheidsaandeelhouders.

De ondernemingen waar wij in beleggen moeten over het algemeen een structuur hebben waaruit blijkt dat er aandacht is voor activa en waarde op lange termijn, en ook voor bescherming van minderheidsaandeelhouders. Wij proberen te begrijpen hoe beslissingen genomen worden, of er tegenstrijdige belangen zijn, hoe risico en beloning worden beoordeeld en of wij als kleine aandeelhouders gelijkwaardig profiteren van de bedrijfsgroei.. Dit zijn punten die moeilijk te beoordelen zijn, en wij vinden het daarom belangrijk om bedrijven regelmatig te bezoeken. Wij hebben vastgesteld dat het sedert het begin van COVID-19 het veel gemakkelijker geworden is om ondernemingen te bereiken, en met dank aan de technologie efficiënter mee te communiceren.

Historisch gezien waren jaarverslagen inzake duurzaamheid in EM-landen van aanmerkelijk mindere kwaliteit. Er zijn nog steeds geen universele standaarden voor rapporteringen, maar we hebben gezien dat veel EM-bedrijven hun transparantie hebben verbeterd, vooral in de afgelopen jaren, en dat zet anderen onder druk om dit voorbeeld te volgen. De beurzen speelden aanvankelijk een belangrijke rol in het stimuleren van meer duidelijke rapporteringen en bekendmakingen, maar wij merken nu dat de focus van beleggers op ESG ondernemingen er nu toe aanzet om de rapportages te verbeteren.

Focus op betrokkenheid

We hebben de afgelopen jaren onze focus op engagement geïntensiveerd, iets dat ons in staat stelt het management bewust te maken van hoe ESG-factoren kunnen helpen bij het vormgeven van de bedrijfsactiviteiten en zo de waardering ervan te verhogen. In 2020 hebben wij in meer dan tien unieke gevallen rechtstreeks met ondernemingen over ESG-kwesties gesproken. Onze ervaring is dat ondernemingen steeds vaker bereid zijn om te luisteren naar lange-termijn aandeelhouders zoals wij. Over het algemeen zijn ondernemingen zeer ontvankelijk als wij met hen in gesprek gaan over onderwerpen als verslaggevingsstandaarden, verbetering van governance, openbaarmaking van transacties, oplossing van potentiële belangenconflicten, bescherming van minderheidsbelangen, aandeelhoudersrendement, balansbeheer, mensenrechtenpraktijken en feedback over de aard en kwaliteit van ESG-publicaties. Er lijkt in het algemeen oprechte belangstelling te bestaan om goed geïnformeerde langetermijnbeleggers als klankbord te gebruiken voor betere governancepraktijken in EM. Onze eigen ESG-deskundigen zijn een aanzienlijke hulp gebleken bij onze dialogen, en heeft bijgedragen aan een structurele verbetering van het proces.

Duurzaamheid is de sleutel tot langetermijnbeleggen

Academisch onderzoek heeft aangetoond dat duurzaamheid van belang is voor beleggingen op lange termijn. In het verleden was de algemene opvatting dat duurzaamheid iets was dat het genereren van rendement beperkte; vandaag is het zonder twijfel duidelijk dat duurzaamheid juist rendement kan verbeteren. Hoewel we van heel wat externe leveranciers ESG-updates en -rapporten hebben, vormen we ons eigen oordeel en nemen we onze eigen beslissingen over de duurzaamheid van een bedrijf en de aantrekkelijkheid ervan. ESG-consultants lijken nog te veel naar het verleden te kijken en richten zich vaak op het aanvinken van vakjes en het toekennen van scores die niet noodzakelijk de realiteit van vandaag of de toekomst weerspiegelen. Actief management is daarom des te belangrijker in EM, waar het potentieel voor verbetering groter is binnen alle E, S en G-factoren..

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Michel Ommeganck

e-mail: michel.ommeganck@skagenfunds.com

Gsm: +4790598412

Of via: www.skagenfunds.com