Dit artikel wordt u aangeboden door Nordea Asset Management.

Nordea AM: Scheepvaart zet koers uit richting een duurzame toekomst

Eric Pedersen, head of responsible investments bij Nordea Asset Management

Door Eric Pedersen, head of responsible investments bij Nordea Asset Management

Zeevervoer vormt de ruggengraat van de internationale handel en is een integrerend onderdeel van de mondiale bevoorradingsketen. De scheepvaart is goed voor ongeveer 80-90% van de wereldwijde handelsactiviteit; de laadcapaciteit is sinds 2005 verdubbeld.

Voor wie zich niet volkomen bewust is van het belang van deze kosteneffectieve vorm van handel, moet de huidige crisis in de wereldwijde toeleveringsketen een eyeopener zijn. Door de opkomst van de Covid-19 Delta-variant werden een aantal grote scheepshavens in China de voorbije maanden gedwongen te sluiten; door pieken in plaatsen als Vietnam en Maleisië daalde de productiecapaciteit en raakten de arbeidskrachten in drukke containerhavens uitgeput. Als gevolg van deze knelpunten hebben duizenden vrachtcontainers dagen- en wekenlang in de grote havens stilgestaan, waardoor de tekorten die momenteel op de schappen van de consumenten en op de fabrieksvloeren te zien zijn, sterker zijn toegenomen.

Hoewel de vaak genegeerde scheepvaartsector onlangs in het nieuws is verschenen, is het al lang een sector die ESG-beleggers nauwlettend in de gaten houden. De scheepvaart is onderworpen aan tal van regels en voorschriften op gebieden zoals de veiligheid van mensenlevens op zee en de bescherming van het zeemilieu, alsook de verstrekking van fatsoenlijke werk- en leefomstandigheden voor zeevarenden. In onze ESG-analyse van ondernemingen in de scheepvaartsector evalueren wij diverse risico's, zoals broeikasgasemissies en andere milieueffecten, de gezondheid en veiligheid van werknemers, het beheer van ongevallen en veiligheid, en corporate governance.

Bedrijven zetten door op Change

Hoewel de scheepvaart een van de minst emissie-intensieve vormen van goederentransport is, behoort zij nog steeds tot de grootste uitstoters van CO2, die meer dan een miljard ton broeikasgasemissies per jaar omvat. Als hier niets aan wordt gedaan, zal de uitstoot tegen 2050 waarschijnlijk verdubbeld zijn.

In tegenstelling tot andere vervoersmethoden is het voor de lange afstand scheepvaart moeilijk om de overstap tot elektrische aandrijving te maken, gezien de grote hoeveelheden energie die gedurende langere perioden nodig zijn. Er is enige vooruitgang geboekt bij het terugdringen van emissies dankzij vooruitgang op het gebied van groene waterstof en ammoniak. Het Noorse chemiebedrijf Yara International is bijvoorbeeld een leider op het gebied van groene ammoniak, terwijl Aker Carbon Capture en Aker Clean Hydrogen kernspelers aan het worden zijn in deze belangrijke niches.

Ook scheepvaartgroepen ondernemen actie. De Noorse rederij Klaveness Combination Carriers neemt het voortouw wat betreft de verbetering van de huidige emissies in de scheepvaartsector door schepen te ontwerpen die zowel als bulkschepen als productentankers kunnen fungeren. Hiermee, maakt Klaveness het herpositioneren van zijn schepen tussen reistrajecten vrijwel overbodig.

Het Deense Maersk, 's werelds grootste containerrederij en scheepsexploitant, heeft zich ook bereid getoond de decarbonisatie van zijn vloot te versnellen door onlangs een aantal schepen te bestellen die op CO2-neutrale methanol kunnen varen. Maersk ziet groene ammoniak ook als een belangrijke toekomstige brandstof en steunt plannen om Europa's grootste groene ammoniakfabriek te bouwen aan de Deense westkust.

Naast positieve ontwikkelingen op het gebied van schonere brandstof en scheepsontwerp, zien we ook een verbeterde energie-efficiëntie aan boord en een efficiënter gebruik van hulpbronnen. Nordea heeft een investering in Alfa Laval, dat hardware produceert die van vitaal belang is voor de werking van de machinekamer van een schip. Het Zweedse bedrijf ziet aanzienlijke kansen in het aanbieden van duurzame oplossingen op het gebied van waterzuivering, energie-efficiëntie, emissiebeperking en ruimere vervuilingsreductie.

Engagement en samenwerking

Er zijn veel ESG-elementen waarmee een vermogensbeheerder rekening moet houden in de maritieme sector - op gebieden zoals scheepsrecycling, arbeidsrechten van bemanning en werfpersoneel, veiligheid van de lading en de voor de hand liggende milieuproblemen. In ons ESG-engagement met Klaveness zijn we tevreden over de inzet en vooruitgang van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid sinds de beursgang, ruim twee jaar geleden.

In een dergelijke wereldwijd actieve onderneming is het belangrijk om te streven naar verandering die verder gaat dan individuele betrokkenheid van het bedrijf. Samenwerking binnen de sector is van cruciaal belang, zoals blijkt uit het initiatief dat is genomen door een groep financiële instellingen, "Responsible Ship Recycling Standards",. Deze beginselen hebben tot doel de gevaren die gepaard gaan met de ontmanteling van schepen - waaronder arbeidsomstandigheden en milieueffecten - tot een minimum te beperken. De ‘’Poseidon Principles’’ zijn een ander wereldwijd initiatief dat een kader biedt voor de integratie van klimaatoverwegingen in de financieringsbeslissingen van instellingen die werkzaam zijn in de scheepvaartsector.

Hoewel het waarschijnlijk nog vele jaren zal duren voordat de scheepvaart een duurzaamheidsrevolutie zoals in de auto-industrie doormaakt, zijn er nog veel alternativen voor ESG-beleggers om milieu- en maatschappelijke vooruitgang in deze cruciale sector te helpenbevorderen.

 

 

 

 

 

 

Nordea Asset Management is de functionele naam van de vermogensbeheer business, uitgevoerd door de juridische entiteiten Nordea Investment Funds S.A. en Nordea Investment Management AB ("rechtspersonen") en hun filialen en dochterondernemingen. Dit document is reclamemateriaal en is bedoeld om de lezer te informeren over de specifieke capaciteiten van Nordea. Dit document is niet bedoeld als investeringsadvies (of standpunten of meningen vermeld in dit document) noch bevat het aanbevelingen om te investeren in een financieel product, investeringsstructuur of instrument, een transactie aan te gaan of af te wikkelen of om deel te nemen in een bepaalde beleggingsstrategie. Dit document is geen aanbod om te verkopen, of een verzoek van een aanbod om een effect te kopen. Elk van deze verzoeken mag enkel via een “Biedingsbericht” gemaakt worden, of via eender welke gelijkwaardige contractuele overeenkomst. Bij gevolg zal de hierin bevatte informatie in zijn volledigheid vervangen worden door een Biedingsbericht of een contractuele overeenkomst in zijn finale vorm. Elke beleggingsbeslissing zou daarom enkel gebaseerd mogen zijn op de finale juridische documentatie, zonder limitering en als toepasbaar, Biedingsbericht, contractuele overeenkomst, elke relevante prospectus en de het laatste essentiële beleggersinformatie document (indien van toepassing) met betrekking tot de belegging. De geschiktheid van een belegging of strategie zal afhangen van de volledige omstandigheden en de doelstellingen van een belegger. Nordea Investment Management AB adviseert beleggers onafhankelijk bepaalde beleggingen en strategieën te evalueren, evenals moedigt aan om het advies van onafhankelijke financiële adviseurs te raadplegen als dit relevant is voor de belegger. Alle producten, effecten, instrumenten of strategieën besproken in dit document zijn mogelijk niet geschikt voor alle beleggers. Dit document bevat informatie die uit verschillende bronnen voortkomt. Terwijl de informatie hierin correct geacht wordt, kan er geen representatie of garantie op volledige correctheid of volledigheid van deze informatie gegeven worden en beleggers zouden andere bronnen moeten raadplegen om tot een goed geïnformeerde beleggingsbeslissing te komen. Toekomstige beleggers of tegenpartijen worden geacht hun professionele belastings, juridische, boekhoudkundige of andere adviseur(s) te raadplegen met betrekking tot elk mogelijk effect van elke belegging die zij zouden kunnen maken, inclusief de mogelijke risico’s en voordelen van zo’n belegging. Toekomstige beleggers of tegenpartijen dienen de potentiële belegging volledig te begrijpen en verzekeren dat ze een onafhankelijke beoordeling van toepasbaarheid van deze potentiële belegging gemaakt hebben, enkel gebaseerd op hun eigen bedoelingen en ambities. Beleggingen in derivaten- en wisseltransacties kunnen onderhevig zijn aan belangrijke schommelingen, die invloed kunnen hebben op de waarde van een belegging. Aan beleggingen in opkomende markten is een hoger risico verbonden. Er kan geen garantie gegeven worden dat het beleggingsdoel, de beoogde rendementen en de resultaten van een beleggingsstructuur worden behaald. Beleggingen in aandelen en schuldbewijzen, die door banken zijn uitgegeven, kunnen onderworpen zijn aan het risico van het bail-in mechanisme (dat wil zeggen dat aandelen en schuldbewijzen kunnen worden afgeschreven om ervoor te zorgen dat de meest onverzekerde schuldeisers van een instelling passende verliezen dragen) zoals voorzien in EU-richtlijn 2014/59 / EU. Nordea Asset Management heeft besloten de kosten voor research te dragen d.w.z. zulke kosten zijn gedekt door bestaande aan kosten gerelateerde overeenkomsten (Management-/Administratie-Vergoeding). Uitgegeven en gemaakt door de juridische entiteiten van Nordea Asset Management. De juridische entiteiten worden erkend en zijn onder toezicht van de financiële toezichthouder in Zweden en Luxemburg respectievelijk. Een samenvatting van de rechten van beleggers is beschikbaar in het Engels via de volgende link: https://www.nordea.lu/documents/engagement-policy/EP_eng_INT.pdf/. De filialen en dochterondernemingen van de rechtspersonen zijn erkend en gereguleerd door de lokale financiële toezichthoudende autoriteit in hun respectievelijk land van domiciliëring. Bron (tenzij anders vermeld): Nordea Investment Funds S.A. Tenzij anders vermeld, zijn alle standpunten die van de juridische entiteiten van Nordea Asset Management en van de filialen en dochterondernemingen van de rechtspersonen Dit document mag niet worden gereproduceerd of verspreid zonder voorafgaande toestemming. Verwijzingen naar ondernemingen of naar andere beleggingen die in dit document worden genoemd, mogen niet worden beschouwd als advies aan de belegger om deze te kopen of te verkopen. Ze dienen slechts ter toelichting. De omvang van fiscale voordelen en verplichtingen is afhankelijk van persoonlijke omstandigheden en kan in de toekomst veranderen. © De rechtspersonen van Nordea Asset Management en een van de filialen en/of dochterondernemingen van de rechtspersonen.