Banken · Industrie

Febelfin denkt na over meer klantvriendelijke MiFID-profielen

Karel Van Eetvelt

Febelfin, de sectororganisatie voor financiële instellingen, wil samen met haar leden werken aan meer klantvriendelijke oplossing voor het aanmaken en gebruiken van beleggersprofielen. Dat zegt CEO van Febelfin Karel Van Eetvelt in gesprek met Investment Officer.

De nieuwe Europese regels voor beleggingsbescherming in MiFID II bevatten zo veel verplichtingen tot waarschuwen en informeren dat het gevaar bestaat dat de klant juist niet meer luistert, vindt Van Eetvelt.

‘De meeste reglementeringen zijn opgemaakt in functie van de consument, maar zijn allesbehalve consumentvriendelijk gebleken. Als ik de vragenlijsten zie die je verplicht bent om aan klanten voor te leggen, denk ik: misschien moeten we als sector zelf wat creatiever zijn en andere oplossingen zoeken.’

Lastige vragenlijsten

Het vaststellen van de geschiktheid van een klant om in een bepaald product te mogen beleggen, is een van de belangrijkste pijlers van de beleggersbescherming in de nieuwe wetgeving. Bovendien is niet langer de klant zelf maar zijn adviseur verantwoordelijk voor het vaststellen van die geschiktheid. 

Van Eetvelt twijfelt niet aan de doelstellingen van MiFID II – het beter beschermen van de klant door meer transparantie - maar hij vraagt zich wel af of de 7000-pagina tellende regelgeving zijn doel op het administratieve vlak niet voorbij schiet. 

‘Klanten begrijpen moeilijk waarom zij zoveel vragen krijgen, vinden het frustrerend dat zij vaak dezelfde vragen krijgen, en zien het als een last. Terwijl het opstellen van een klantenprofiel eigenlijk een instrument moet zijn om de klant het vertrouwen te geven dat de bank maximaal inspeelt op zijn noden’, constateert Van Eetvelt. 

Bovendien heeft elke financiële instelling zijn eigen vragenlijsten met ongeveer dezelfde inhoud, die net weer anders is geformuleerd, zegt Van Eetvelt. ‘Momenteel moeten klanten die uitgebreide vragenlijsten niet een keer, maar voor elke instelling afzonderlijk helemaal opnieuw invullen. Dat is niet alleen frustrerend voor de klant zelf, maar ook voor zijn adviseur.’

Uniforme klantenprofielen en apps

Of dit concreet valt op te lossen en wanneer die oplossingen er komen, kan de topman nog niet zeggen. Meerdere pistes zijn volgens hem denkbaar: ‘Ik denk bijvoorbeeld aan meer uniforme klantenprofielen en meer éénvormige vragenlijsten. Ook de ontwikkeling van apps om het de klant makkelijker te maken om zijn MiFID-profiel aan te passen, te delen met andere banken en op te volgen, behoort tot de mogelijkheden.’

Hij wil de komende tijd sectorbrede gesprekken aangaan over de haalbaarheid en wenselijkheid van een dergelijke aanpak. ‘Er wordt stilaan over gesproken, maar nog niet iedereen is overtuigd. Alle opties  hebben voor- en nadelen, ook voor de klant, en die moeten we beter begrijpen. Toch denk ik dat we hiermee de klant een hele grote dienst bewijzen.’

Bij zijn aantreden in oktober vorig jaar maakte Van Eetvelt bekend dat het verbeteren van de klantvriendelijkheid van financiële instellingen een van de speerpunten in zijn beleid zal zijn. Volgens hem is het ook op dit punt noodzakelijk dat de sector de handen ineen slaat. ‘Standaardisering en vereenvoudiging zijn niet alleen nodig om de job van de bankier anno 2018 werkbaar te houden, maar moeten er ook voor  zorgen dat we klantvriendelijker worden. Op dit punt valt er sectorbreed namelijk nog wel wat te winnen.’

Volgende week verschijnt het volledige interview met Karel Van Eetvelt op investmentofficer.be